Svietidlá šetrné k zdraviu aj k peňaženke

Pri otázke svetelnosti interiéru sa snažíme nájsť optimálne riešenie pre pracovný aj rodinný život. Zdravý rozum nám velí užívať si čo najviac prirodzeného denného svetla. A ak svietiť, tak čo najmenej a zdravo. Aktuálny európsky prieskum zaradil svetlo na štvrtý stupienok rebríčka deviatich faktorov s priamym vplyvom na naše zdravie. Posvietime si teda na to, ako svietiť šetrne k zdraviu a aj k peňaženke.

Mierne vedecky

Mohli by sme spraviť rešerše vedeckých prác prechádzajúcich ako laserový lúč cez fyziku, biológiu, chémiu, ale aj hygienu, medicínu, fyziológiu, psychológiu či ekológiu. Ale svetu vládne jednoduchosť, takže kurzoricky. Vplyv svetla na naše zdravie môže byť pozitívny, ale aj negatívny. Nielen na náš zrak, ale aj na fyziologické funkcie, biorytmus, imunitu a psychiku. Vedci považujú svetlo za významný fyzikálny faktor prostredia človeka, ktorý výrazne vplýva na jeho zdravie.

Náš tip: 

Dajte prednosť LED žiarovkám. Nenechajte sa odradiť vyššou počiatočnou investíciou. Spotreba a životnosť sa vám vrátia. A navyše šetríte našu planétu.

Pohľad normatívny

Ak sa niečo výrazne a významne dotýka nášho života, nastupuje byrokracia. Zákony, normy a predpisy určujúce limity. Svetlo nie je výnimkou. Existujú presné normy, čím sa kde môže svietiť. Ak si však chceme posvietiť na to, čím svietiť doma a v práci, vieme sa pomerne jednoducho orientovať. Ponuka je, tak ako svetlo, širokospektrálna. Pozrite si kritériá.

zena-dieta-kuchyna-svetlo-kuchynska-linka

Kritériá výberu

Prirodzené denné svetlo nedokážeme dokonale nahradiť žiadnym umelým. Väčšinu času v práci a doma sme nútení tráviť pod umelým osvetlením. Vyberajme si teda uvážlivo. Dôležitá je svietivosť, intenzita, ale aj farba svetla, farebná teplota a CRI index podania farieb.

Svieťte primerane – ani veľa, ani málo.

  • Na svietenie cez deň si vyberajte biele svetlo s obsahom modrej zložky, ideálne s farebnou teplotou okolo 5000 Kelvinov (K).
  • Večer a v noci svieťte tlmene teplými farbami 2800 – 3300 K.
  • V spálni treba regulovať svetelnú intenzitu.
  • CRI index by mal byť okolo 80, prirodzené denné svetlo má 100.
  • Vyskúšajte nočné LED svetlo LEGRAND do zásuvky; automaticky sa zapne alebo vypne v závislosti od intenzity svetla v miestnosti.

Vedeli ste, že…?

… dôkazom nedostatku prirodzeného a nadmieru umelého svetla je nárast očných porúch u našich detí?

Svetlo ako nevyhnutná súčasť dňa i noci

Svetlo vplýva na náš každodenný aj každonočný život viac, ako si uvedomujeme. Sme vystavení pôsobeniu rušivého umelého osvetlenia. My dospelí trpíme únavovými a aj depresívnymi syndrómami. So svetlom mali starosti už naši predkovia. Dnes to voláme syndróm sezónnej depresie – SAD. Naši pradedovia mali jarnú únavu, dedovia zažívali aj jesennú melanchóliu a otcovia zimný útlm. Je naozaj len na nás, či budeme doma alebo v práci svietiť zdravo a aj ekologicky, prípadne ekonomicky. Je si z čoho vyberať.

Komentovať

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Najčítanejšie články